• Witaj na Forum Arduino Polska! Zapraszamy do rejestracji!
  • Znajdziesz tutaj wiele informacji na temat hardware / software.
Witaj! Logowanie Rejestracja


Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Makieta układu regulacji
#21
Tak z biodra strzelając to 5W żarówka to mało, byle jaki wentylatorek PC ma 2-5W. Jaką regulację da Ci 5W jak będziesz chciał ją wysterować w zakresie 0-100%? Rezystor bazy ma być dobrany tak by otwierał całkowicie tranzystor, bo sterowanie najlepiej robić PWM, a przy tym nie upalił pinu Arduino. Atmega może dać z pinu 40mA, no jak chcesz mieć super bezpiecznie to załóż 20mA. Przy 5V-0,7 (odkładane na bazie), to 4,3V odkładasz na rezystorze, czyli z prawa Ohma rezystor= 4,3/0,02=215. Jak dasz coś między 200-300R będzie OK. Skąd wyszło 6.8k? No 400R to jeszcze w miarę. Do tej żarówki ten tranzystor teoretycznie byłby OK, nawet jak go upalisz to za 5gr kupisz większy, ale jak nie jesteś elektronikiem i nie umiesz tego wyliczyć to jak masz mieć prąd 0,5A i napięcie 12V to bierz tranzystor 5A na napięcie >16V. Jak będziesz robił 1000szt i będziesz miała księgową to oczywiście wybierzesz bardziej optymalnie, ja nie mając wiedzy wybrałbym np. MOSFET IRLZ44N (55V/47A, no i mosfet tak jak ten musi być logic level) za 1,5PLN i masz zero strat na tranzystorze, pełne wysterowanie i zero (prawie) strat na ciepło, do tego rezystor 150-300R i żarówka 55W H4 zakoszona z auta (np. upalony jeden z dwóch żarników - i tak była do wyrzucenia).
Nie wiem do czego ten przekaźnik, skoro żarówką sterujesz tranzystorem.
Miło być decenianym https://buycoffee.to/kaczakat
 
Odpowiedź
#22
Racja, zastanowiłem się trochę i wystarczy sam moduł przekaźników ( nie potrzeba tranzystora ) ponieważ ma on już wbudowany tranzystor. "Moduł pozwala na sterowanie elementami wykonawczymi pobierającymi prąd do 10 A " - oznacza to że żarówka 55W jest odpowiednia bo pobierze 4A . Wystarczy sam moduł przekaźnika który zostanie podłączony bezpośrednio do tej żarówki Smile Regulacja w moim projekcie będzie polegała na ustaleniu 3 progów - dla nawilżania , osuszania i próg "bez działania". Tzn. ustawiam histerezę na np .60% , gdy wilgotność będzie poniżej 55% to powinien załączyć się nawilżacz powietrza do momentu uzyskania 65% , kolejny próg np.80% - gdy wilgotność przekroczy 85% to załączy się suszenie ( czyli żarówka ) do momentu spadniecia wilgotności do 75%. Osuszane już , dzięki pana pomocy , jest zdefiniowane - poprzez żarówkę 12V 55W. Nawilżanie napisał pan że najprościej wykonać modułem Peltiera ( jako chłodzenie ) - "straszy " mnie myśl podłączenia tego fizycznie, zastanawiałem się też nad innymi rozwiązaniami aczkolwiek jest ich niewiele . Czy mógłby mi pan "przybliżyć" podłączenie fizyczne modułu Peltiera do tego przekaźnika? Pisał Pan kiedyś że potrzeba taśmy termoprzewodzącej i radiatorków- czy mógłby pan podesłać przykładowe linki do tych elementów? Ważną sprawą jest także to , że 5A jest już "zarezerwowane" dla żarówki , wiec moduł musiałby pobierać maksymalnie 10A - a w takim razie chyba niewiele jest w stanie zwiększyć wilgotność? Sam moduł potrzebuje napięcia zasilania 12V - przekaźnik "daje " 5V więc musiałbym zamontować "za" przekaźnikiem kolejny tranzystor? Jak zamontować w ściance makiety ( pleksy) ten moduł - interesuje mnie tylko chłodzenie dlatego druga strona musiałaby być na zewnątrz :/
 
Odpowiedź
#23
Zastanów się jakie to ma być duże, by zmieścić wszystko w środku, potem wylicz jaka będzie pojemność i ilość powietrza w środku, przelicz wszystko z wykresem Molliera jakie moce będą potrzebne do ogrzewania, chłodzenia i nawilżania tak by wartości w mierzalnym okresie czasu zmieniały się o % a nie o ich setki. Przynajmniej oszacuj ile ciepła będzie przenikać do/z pudełka przez ścianki, a ile Ty jesteś wstanie dodać/odebrać.
Najpierw jednak kup sobie Arduino, wgraj/przerób/napisz 1000 przykładów z Internetu/swoich programów bo chyba nic nie wiesz, a na pewno nie wiesz czego nie wiesz. Przystępując do tego projektu powinieneś umieć robić coś więcej niż ogrzewanie z termostatem z płynnie regulowaną mocą PWM. Ale nie zrozumiesz PWM bez zabaw z LED, a to chyba pominąłeś w edukacji. Moduły Peltiera są na sklepach i aukcjach, wszystkie w miarę tanie na jedno kopyto - 12V/-60W/+120W o wymiarach 40x40x3.8mm. Radiator dopasujesz z jakiegoś procesora Intel/AMD, one mają moc do 120W. Pamiętaj tylko, że jak ogniwo ma 60W dla chłodzenia, to druga strona odprowadza ciepło 60W+moc elektryczna 60W. Jak kupisz ogniwo 90W to ciężko będzie znaleźć radiator na 180W, a bez odpowiedniego odbioru ciepła ogniwo umiera bardzo szybko. Grubość pleksi w tym miejscu powinna być mniejsza, tak by ogniwo wystawało na obie strony - wycinasz taki kwadrat nieco większy niż ogniwo, wkładasz ogniwo, izolujesz np. silikonem. Mocowanie masz przy radiatorach, musisz dorobić uchwyty w pleksi. Jak nie dopasujesz (słabe napięcie sprężyn uchwytu) to ewentualnie trzeba dodać miedziane podkładki gabarytów ogniwa. Jeśli na stałe masz jedną stronę zimną to tam z wentylatorem o mocy 5W należy pamiętać, że moc chłodnicza ogniwa jest zawsze -5W. Wentylatory też możesz sterować PWM = tranzystor. Przekaźniki zostaw sobie do sterowania odbiorników na napięcie przemienne bez wymaganej regulacji mocy, rzadko przełączanych. GreatScott zrobił sobie lodówkę: https://www.youtube.com/watch?v=BHFI9nGY8Qs , a tu Matka Smoków tu: https://www.youtube.com/watch?v=Z77kgVoqKeE . Inne chyba już znajdziesz. Na wydajności nie patrz, co innego chłodzić 1m3 powietrza o masie 1,2kg i Cw=1,005 a co innego 1m3 wody o masie 1000kg i Cw=4,19 - różnica czasu 3500x. Tu jest po polsku: https://www.youtube.com/watch?v=dIDoYq1SrKo , a obejrzyj sobie cały kanał, skondensowana wiedza z elektroniki.
Miło być decenianym https://buycoffee.to/kaczakat
 
Odpowiedź
#24
Dziękuje za podesłanie świetnych filmów! Oraz za całą pomoc Smile naprawdę naprowadził mnie pan w znaczącym stopniu na właściwe "tory". Dziękuje z całego serca ! Smile
 
Odpowiedź
  


Skocz do:


Przeglądający: 1 gości