• Witaj na Forum Arduino Polska! Zapraszamy do rejestracji!
  • Znajdziesz tutaj wiele informacji na temat hardware / software.
Witaj! Logowanie Rejestracja


Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opornik podciągający
#11
(02-04-2020, 07:48)Agregacik napisał(a): Mnie się wydaje, że tu wiele rzeczy stoi na głowie. Podciągnięcia do +12V a na płytce jest +5V po stabilizatorze, tranzystory NPN podpięte odwrotnie. Niby wtórnik emiterowy, ale do góry nogami. Jak to ma działać nie wiem. Trzeba to wszystko postawić na nogi, bo tak to nic z tego nie będzie. Chyba, że mi się coś wydaje i mam oczopląs.
Dzięki za rady.
Rzeczywiście na schemacie tranzystory odwrotnie wrysowane. Emiter powinien być do masy, ale tutaj to nie ma znaczenia. Czy w ogóle czytaliście co ja napisałem. 
Są połączone 2 kity Attiny85 i moduł przekaźnikowy.
Jedyne co dodane jest to opornik podciągający. Nie ma znaczenia że źle narysowałem tranzystory bo są na kicie który działa więc co tam jest to tutaj mnie nie interesuje. Schemat narysowałem bo chcieliście zobaczyć.
Mnie interesuje dlaczego na 2 zakupione KITY Attiny85 jeden działa tak a drugi inaczej.
Moduł przekaźnikowy jest na 5V i domyślnie zacząłem pracować na takim napięciu tylko że nie działało to przeszedłem na zasilacz zewnętrzny 12V i na nim działa - z tym że coś wzbudza go i przechodzi jeden cykl do przodu z 0 na 1 i z 2 na 3. Podciąganie 22k bo taki miałem opornik. 10k mi się skończyły a na razie nie planuje zamówień. Niemniej z tym opornikiem podciągającym do 12V jest o tyle dziwnie że na wejściu jest 3V.
Jak widzicie w programie PB4 jest jako wejście więc skąd na nim napięcie??

Nie mylę też pojęć VCC i VIN. Wiem dokładnie co oznaczają i w UNO nie mam żadnego problemu z podłączeniem tego i sprawdzeniem. Mam problem tylko z tymi ATTINY. Wziąłem je bo są małe i do moich potrzeb wydawały się idealne, ale zachowanie każdego z nich jest inne stąd pytanie na forum. 

Tak na marginesie mierników mam kilka - napisałem gdzieś wyżej że mierzyłem napięcie więc skąd pomysł że nie mam miernika.
Do testów używam zasilacza KA300 z pomiarem prądu.

Robiłem już parę ciekawych projektów na Attiny (w C) oraz na Arduino UNO i wszystkie pracują dobrych parę lat, . Te miniaturki KITY spodobały mi się ze względu na rozmiary, ale wychodzi że niewarte zachodu.
Chyba że ktoś je ujarzmił i wie co do nich trzeba dodać żeby działały stabilnie.
 
Odpowiedź
#12
Czy jak pod VIN podłączysz 12V na pinie 5V masz te pięć woltów. Z tym napięciem na PD4 może być tak. Każde wejście i wyjście jest zabezpieczone diodami, jedna do GND a druga do VCC. I teraz przy podciągnięciu do 12V na pinie nie może być większego napięcia jak VCC +0,7V.
Trzeba wykonać pomiary napięć, może masz coś uwalone.
 
Odpowiedź
#13
Mam te płytki Attiny a la Digispark, bo były na Ali w cenie Attiny85, działają OK. W moich po prostu wywaliłem bootloader i wziąłem sobie całe 8k flash do zabawy. Cewka przekaźnika może robić brzydkie rzeczy w układzie, UNO ma lepszą filtrację napięć i jest bardziej odporne.
Płytka jest OK, ale nie do wszystkiego. Chcesz by to działało użyj innego przekaźnika lub innej płytki. Połączenie zasilania cewek przekaźników z zasilaniem uC często jest na forach powodem pisania tematów, że coś nie działa, że coś ktoś uwalił na amen.
Miło być decenianym https://buycoffee.to/kaczakat
 
Odpowiedź
#14
Jak pod VIN podłączam +12V to na pinie +5V jest 4,96V więc chyba jest OK,
Ale z tą filtracją zasilania jest coś nie tak. Ja mam zasilacz Korada który w miarę dobrze stabilizuje napięcie więc dlatego na stole wszystko było OK, a do zasilania wziąłem jeden z zasilaczy po jakimś routerze i tam chyba jest problem. Na razie dorzuciłem 7805 w wersji TO220 więc 1A wytrzyma. Cewki biorą około 30mA każda więc całkowity pobór nie przekroczy 100mA więc nawet bez radiatora powinno to działać.
Jeszcze dam 2 kondensatory 100nF na wejście i wyjście oraz jakiegoś elektrolita i musi działać.
Wykręciłem ten układ z bramy i testuję 3 godzinę na moim stabilizowanym zasilaczu i ani jednego błędu.

Kaczakat naprowadził mnie że to w sumie się mogło dziać przez cewki przekaźników - bo najczęściej po jakimś cyklu (kiedy przekaźniki się wyłączają) dostaje impuls na PB4.
Na wszelki wypadek też zasilę z 5V z tym że muszę dać 5V na VIN bo jak dam na 5V to układ nie działa (niewiedzieć czemu.

Z innej beczki - Kaczakat - jak Ci się udało wyeliminować bootloader?
Podpiąłem ten KIT pod Arduino Mega 2560
Zaprogramowałem go przykładem nr 11 Arduino ISP
Wybrałem programator Arduino as ISP
Wybrałem procesor Attiny85 i port od Mega
próbowałem na wszystkich częstotliwościach i ciągle brak komunikacji z układem.
Na razie zużywam na program niewiele, ale może się przydać.
 
Odpowiedź
#15
Attiny (jak prawie każdy AVR) może mieć odłączony pin RST, a właściwie użyty jako I/O i bez specjalnego programatora tego nie ruszysz. Wystarczy napisać program z miganiem LED na tym pinie, jak zadziała to masz w wersji I/O. Słyszałem, że do kupienia były różne wersje - https://www.deviantart.com/mortenaaserud...-738150591.
Można przywrócić mu tę funkcjonalność: https://www.electronics-lab.com/recover-...rogrammer/. Właśnie tylko pin RST jest odporny na podanie 12V, to ustawia płytkę w stan RESET.
Albo mieć po prostu programator Dragon czy jakiś z HV.
W momencie odłączenia cewki prąd nie ma gdzie się podziać i napięcie strzela w górę. Tak się podbija napięcie w przetwornicach. Można dać diody na zasilaniu, co wejdzie to już nie wyjdzie, a żeby napięcie miało gdzie uciec to np. dioda Zenera 5.1V, przy uC za diodą większy kondensator.
Zasilacz nie ma dużego znaczenia, w sensie złudne założenie, że jak ma wydajność 10A to prądu na pinie nie braknie, bo wystarczy rezystanacja kabli, bezwładność układu i ten kto szybszy to weźmie wszystko zanim zasilacz zorientuje się, że na linii jest mało i trzeba dać więcej by utrzymać 5V. Dlatego te 100n ma być jak najbliżej pinu VCC, a nieco dalej również elektrolit.
Miło być decenianym https://buycoffee.to/kaczakat
 
Odpowiedź
#16
W celu wyeliminowania zakłóceń na wejściu PB4 daj do masy kondensator 100n ceramiczny może być większy jak masz i dodatkowo opornik 100om szeregowo do "przycisku".
Też zrobiłem sterownik bramy i tak zabezpieczyłem wejścia, które odbierają sygnały od krańcówek, czujek oraz od odbiornika pilota, który ma wyjście przekaźnikowe. Ponadto można powiedzieć gdzie tylko mogłem to dawałem pomiędzy GND a +5V kondensatory ceramiczne, miałem 470nF to takie dałem.
Czy masz jakieś zabezpieczenia w Twoim układzie np układ przeciążeniowy jak coś przytrzyma bramę i nie będzie mogła się otworzyć czy zamknąć aby odłączyć zasilanie do silniczków?
Sterownik zrobiłem na "arduino" nano.
 
Odpowiedź
#17
(03-04-2020, 07:32)Agregacik napisał(a): W celu wyeliminowania zakłóceń na wejściu PB4 daj do masy kondensator 100n ceramiczny może być większy jak masz i dodatkowo opornik 100om szeregowo do "przycisku".
Dziękuję - spróbuję jeszcze z tym kondensatorem i opornikiem. Ogólnie już wydawało się że wszystko jest w porządku dopóki nie włączyłem kompresora. zrobił się jakiś impuls który wyzwolił wejście PB4

Czy mam zabezpieczenie - jeszcze nie ale jak coś będę robił to już chyba nie na tym układzie. On tylko do przekaźników


Załączone pliki Miniatury
   
 
Odpowiedź
#18
Na +5V też daj kondensatory tak jak na VIN. R4 dałbym 3,3k - 4,7k. Trzeba też pamiętać o odpowiednim sposobie zasilania całego ustrojstwa. Najbliżej zasilacza przekaźniki, aby płynący prąd do przekaźników nie powodował zakłóceń na pozostałych przewodach. Dałbym też przy przekaźnikach zestaw kondensatorów jak przy VIN na schemacie, aby ewentualne zakłócenia z +12V na przekaźnikach "zamykać" jak najkrótszą drogą do GND. Wszystko zależy też od fizycznego poukładania poszczególnych elementów.
 
Odpowiedź
  


Skocz do:


Przeglądający: 1 gości