• Witaj na Forum Arduino Polska! Zapraszamy do rejestracji!
  • Znajdziesz tutaj wiele informacji na temat hardware / software.
Witaj! Logowanie Rejestracja


Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zasilanie atmega 328P
#1
Witam, mam napisany kodzik na arduino, z tym że chce go przenieść na osobną płytkę (w senisie sam mikrokontroler) i szukam schematu podłączenia dla niezbyt skomplikowanego kodu. Znalazłem gdzieś schemat (niestety w formie obrazka jak dla dzieci) i naniosłem tam wartości danych elementów. oczywiście w prawdziwym podłączeniu wszystko będzie na wytrawionej płytce, blisko samego mikrokontrolera tak aby to działało prawidłowo i bez problemów, ale mianowicie rozchodzi się o tego typu podłączenie:
[Obrazek: e53f506d9019a.png]
Wiem, że rezystor może być trochę mniejszy niż 10k, a kwarc najlepiej dobrać taki jaki jest na oryginalnej płytce (u mnie po napisie z góry widać bodajże 16.000 i najlepiej taki zakupić)
Chce aby programik niezbyt skomplikowany działał normalnie, aby przez taką metodę podłączenia nie okazało się po tygodniu czy roku czy coś że się spalił bo coś było nie tak.

Jak ktoś mi chce to łopatologicznie wytłumaczyć to słucham, jak ktoś ma jakiś schemat czytelny to też wezmę, tylko z góry pamiętajcie iż jestem noobem, swoja zabawę na poważnie (że tak zażartuje) zacząłem od niedawna.

A i witam serdecznie, to mój pierwszy post Smile
 
Odpowiedź
#2
Jeśli ma być zgodne z Arduino to lepiej tak:
Nie wrzuciło mi zdjęcia.( http://nathan.chantrell.net/blog/wp-cont...oduino.png) Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka
 
Odpowiedź
#3
master784 ściemniać to pan potrafisz ale nie wszystko dało sie usunąć prawda? : https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewto...&highlight=

Cytat:Sabat666 napisał:
że to jest tylko PRZYKŁAD tego schematu na obrazku, TO NIE BĘDZIE NA PŁYTCE STYKOWEJ!

Sabat666 napisał:
Schemat jest mniej więcej ok

Pokaż więc konkretny schemat a nie obrazki z przedszkola.

Sabat666 napisał:
pisze już 2 raz, jak nie 3

Skoro kilka osób nie potrafi zrozumieć Twojej wypowiedzi to jak myślisz, kto jest temu winien? Czy Ty nie potrafisz się wypowiedzieć, czy odpowiada banda mało inteligentnych?

A największym chamstwem było to:
Cytat:13 Lip 2018 23:38
Owszem, napisałem na innym forum, i odpowiedź otrzymałem w pierwszym komentarzu, wyjaśniającym wszystko co chciałem wiedzieć.
Mimo pisania wyraźnie tu jakimś cudem każdy się musi przyczepić o byle gówno robiąc z siebie boga elektroniki, bo godność uwłacza odpisanie normalnie komuś zielonemu o co chodzi i co powinien zrobić. Forum służy głównie do pomocy poprzez komunikowanie się osób bardziej ogarniętych z tymi mniej, tu niestety to nie działa, bo zamiast odpowiedzieć w dwóch zdaniach pojawia się oburzenie, że ktoś nie przesiedział miliarda godzin na analizowaniu wszystkiego co jest chociaż w 0,1% związane z tematem. Wiem że dla was może to być komiczne bo ktoś się nie zna i szuka prostej odpowiedzi, ale prawda jest taka że na tym forum Nie idzie uzyskać pomocy.
Porównanie czasu daje odpowiedź gdzie tak naprawdę uzyskałeś pan pomoc. Jak byś pan miał problemy to zacytuję co napisał @drobok:
Cytat:13 Lip 2018 20:38 Re: Temat do usunięcia- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Może, lecz nie musi działać tak jak należy.
Po pierwsze kwarc jest za daleko od uC.
Po drugie płytki stykowe (poza tym że te styki nie zapewniają pewnego połączenia) dodają dodatkowe pojemności, więc możesz nie mieć zakładanej przez ciebie częstotliwości kwarcu.
Po trzecie, wspomniane kondensatory 100n powinieneś mieć przy nogach uC. Jeśli tak nie jest nie ma sensu ich dawać aż tylu.

Połączenie minimalne wspomnianej atmegi (w wypadku braku peryferiów / obciążenia portów dużymi prądami, mniejszej dokładności zegara) nie wymaga kompletnie nic poza zasilaniem na wszystkie nogi uC. Zewnętrzny pullup na resecie nie jest wymagany o ile ustawisz bit RSTDISBL, a kondensatory 100n mają za zadanie obniżenie impedancji między liniami zasilającymi (redukcja zakłóceń) więc w wypadku niskiego szumu otoczenia / dobrego zasilania wcale ich nie potrzebujesz. Chociaż, wypadało by je podłączyć - bo są małe / tanie i redukują ilość potencjalnych problemów Wink

@post wyżej,
tam się nie ma co pomylić, to nie jest urządzenie analogowe / radiowe gdzie każdy element ma jakieś znaczenie. 100n są popularne, ale mogą być równie dobrze inne, te 10k też jest ok, ale może być trochę mniejszy (by silniej podciągnąć dany pin).
Jeśli by się czepiać na reset mógłbyś dać kondensator do masy (stabilizacja wspomnianej linii), no i jakiś większy kondensator (np elektrolityczny) na linii zasilającej.

Co do kwarcu, dla każdego powinieneś mieć podane pojemności które powinieneś dołożyć w celu uzyskania zadanej częstotliwości, oraz dokładność (w ppm lub %), jakąś charakterystykę temperaturową itd. To co pomijasz zależy od zastosowania. Jeśli projekt importujesz z arduino (które jakością kodu nie grzeszy) to zainteresuj się tylko nominalną częstotliwością oscylacji

- Nie podziękowałeś osobie na Elektrodzie, która tak naprawę pomogła.
- Unosisz się, kłamiesz, przez co obrażasz użytkowników Elektrody.
-Szukasz frajerów na innym forum.
- Co do rezystora na linii reset to @drobok udzielił złej odpowiedzi (napisał nie wszystko) a pan powtarzasz ten błąd na tym forum. Naturalnie na moją pomoc nie masz pan co liczyć, zapraszam do noty katalogowej a może odpowiedzą inni frajerzy.

I jak pan się do tego ustosunkujesz panie Sabat666 vel master784?


PS
Cytat:góry pamiętajcie iż jestem noobem
Raczej snobem.
 
Odpowiedź
#4
zbyszko125 - Dzięki, o coś takiego właśnie mi chodziło. Nawet z tego co widzę ma pociągnięte wyjście do programatora FTDI, z tego pewnie nie skorzystam, ale reszta jak najbardziej przydatna, i jeszcze raz dzięki.
 
Odpowiedź
#5
Nie bardzo.rozumiem o co chodzi z postem kolegi es2, ale nie będę wnikał i roztrząsał, gdyż nic nie mam do niego,nawet pomógł mi w jednym temacie, więc nie komentuje. Co do kwarcu to musi być jak najbliżej Atmegi. Ja Atmege programowalem w płytce Uno, przekładając kości,wypaliłem botlader( nigdy nie wiem jak to się pisze) i wgrałem szkic do mikrokontrolera i wyciągałem go i dalej się z nim bawiłem na plytce podłączając jak na schemacie który podeslalem.

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka
 
Odpowiedź
#6
Rady, które dostał na elektrodzie były mało warte, a wręcz szkodliwe dla kogoś kto używa Arduino nie mając zaawansowanych narzędzi (RSTDISBL i kondensator na resecie). Jak komuś nie podobają się schematy tworzone przez amatorów dla amatorów w tematach amatorów to niech tam nie zagląda, przecież nie ma wymogu, że każdym temacie trzeba się wypowiedzieć. Rysunek techniczny ma być przede wszystkim czytelny, schemat był prawidłowy jak na płytkę stykową, mógł być lepszy, ale na pewno sugerowanie grzebania przy fuse'ach komuś z płytką Arduino narobi tylko kłopotów.
Minimalne podłączenie procesora Atmega masz tu: http://mikrokontrolery.blogspot.com/2011...pinow.html . Warto to przeczytać, by rozumieć dlaczego tak a nie inaczej. Jak się zrozumie zagadnienie to nie trzeba zakuwać i wiedza zostaje na dłużej, stosujesz ją zawsze gdy trzeba również w analogicznych przypadkach. Dobrze mieć programator USBASP do wypalenia bootloadera, wszystkie wymagane fuse zostają przy okazji ustawione przez Arduino podczas tej operacji. To czy coś się upali zależy bardziej od tego co i jak podłączasz do procka, jakiej jakości jest zasilacz. Nawet układ bez żadnego kondensatora może działać latami, co najwyżej czasem zrobi reset bez widocznego powodu. Układ można rozbudowywać o kolejne zabezpieczenia i "polepszacze" - diody, bezpieczniki, kondensatory, dławiki, itp.
Miło być decenianym https://buycoffee.to/kaczakat
 
Odpowiedź
#7
(15-07-2018, 20:21)kaczakat napisał(a): Rady, które dostał na elektrodzie były mało warte, a wręcz szkodliwe dla kogoś  kto używa Arduino nie mając zaawansowanych narzędzi (RSTDISBL i kondensator na resecie). Jak komuś nie podobają się schematy tworzone przez amatorów dla amatorów w tematach amatorów to niech tam nie zagląda, przecież nie ma wymogu, że każdym temacie trzeba się wypowiedzieć. Rysunek techniczny ma być przede wszystkim czytelny, schemat był prawidłowy jak na płytkę stykową, mógł być lepszy, ale na pewno sugerowanie grzebania przy fuse'ach komuś z płytką Arduino narobi tylko kłopotów.
Minimalne podłączenie procesora Atmega masz tu: http://mikrokontrolery.blogspot.com/2011...pinow.html . Warto to przeczytać, by rozumieć dlaczego tak a nie inaczej. Jak się zrozumie zagadnienie to nie trzeba zakuwać i wiedza zostaje na dłużej, stosujesz ją zawsze gdy trzeba również w analogicznych przypadkach.  Dobrze mieć programator USBASP do wypalenia bootloadera, wszystkie wymagane fuse zostają przy okazji ustawione przez Arduino podczas tej operacji. To czy coś się upali zależy bardziej od tego co i jak podłączasz do procka, jakiej jakości jest zasilacz. Nawet układ bez żadnego kondensatora może działać latami, co najwyżej czasem zrobi reset bez widocznego powodu. Układ można rozbudowywać o kolejne zabezpieczenia i "polepszacze" - diody, bezpieczniki, kondensatory, dławiki, itp.

W imieniu autora powiem: Zimnego Browarka dla tego Pana Big Grin
 
Odpowiedź
#8
Tyle, że dopiero po tych "złych, szkodliwych" poradach napisał post na tym forum. Zastanawialiście się panowie, dlaczego na Elektrodzie usunął wszystkie wpisy? Były tak genialnie i pouczające, że trzeba było je usunąć?

Wysuwanie wniosków z jednego komentarza, bez znajomości całej konwersacji NIE MA SENSU! Prawda jest taka, że Elektroda "uratował życie" autorowi tego tematu, autorowu, który nie potrafi się wypowiedzieć, nie potrafi zadać pytania.
 
Odpowiedź
  


Skocz do:


Przeglądający: 1 gości