• Witaj na Forum Arduino Polska! Zapraszamy do rejestracji!
  • Znajdziesz tutaj wiele informacji na temat hardware / software.
Witaj! Logowanie Rejestracja


Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sandbox 3 - Budujemy własne MENU
#1
Witam 
W tej wizycie w piaskownicy wyciągniemy z wiaderka temat wielokrotnie poruszany na różnych forach i sporo z nas ma z nim małe problemy :-)
Mianowicie chodzi o MENU. Jak zrobić proste a jednocześnie funkcjonalne MENU?
Kilka lat temu umieściłem na majsterkowo.pl obszerny post omawiający bibliotekę MenuBackend, z czym to się je, jak to wykorzystać i takie tam pierdoły :-)
Po postach do mnie wracających zorientowałem się, że mimo iż bardzo się starałem, to jednak ta biblioteka nie do końca dociera do wyobraźni, a przynajmniej nie jest taka prosta w użyciu. W każdym razie co dla jednego jest podłogą, dla innego może być sufitem :-)
Dobra koniec belferskiego tonu. "Przejdźmy od słów do czynów. Chciałbym powiedzieć parę słów..." (cyt. film Rejs:-)
Na początek proponuję przykładowe Menu, prawie podobne do tego z IDE Arduino:
Kod:
String s[50]={     // tablica wszystkich opcji (tutaj przesadziłem z tym 50, bo jest ich 31)
 "PLIK","EDYCJA","SZKIC","NARZEDZIA","POMOC",                   // poziom 0 MENU GŁÓWNE
 "<<<-","Nowy","Otworz","Zapisz","Zamknij",                     // poziom 1 Submenu dla PLIK
 "<<<-","Kopiuj","Wkej","Wytnij","Szukaj","Zamien",             // poziom 2 Submenu dla EDYCJA
 "<<<-","Sprawdz","Wgraj","Export","Import",                    // poziom 3 Submenu dla SZKIC
 "<<<-","Archiwum","Port","Plytka","Programator","Wypal",       // poziom 4 Submenu dla NARZEDZIA
 "<<<-","Samouczek","Pytanie","O nas"};                         // poziom 5 Submenu dla POMOC
Jak widać składa się z MENU głównego: PLIK EDYCJA SZKIC NARZEDZIA POMOC, i każda z tych opcji posiada swoje SUBMENU. W sumie jest 6, określmy to  poziomów. Wszystkich opcji w tym przykładowym MENU jest 31. Umieszczone w tablicy String s[50].
Sterowanie MENU zaimplementujemy za pomocą trzech przycisków: UP, DOWN i OK.
Przcisku UP i DOWN (lub jak wolisz prawo - lewo) służą do poruszania się po MENU a przycisk OK wybiera daną opcje. 
Naturalnie w programie każdą z tych opcji będziemy chcieli obsłużyć, ale o tym potem. Na razie zadowolimy się możliwością nawigowania po MENU i wybierania akcji do wykonania. Potem w loop-ie sobie za pomocą najbardziej lubianego przeze mnie duetu: switch-case obsłużymy nasze wybory :-)
Skąd program ma wiedzieć w którym miejscu menu aktualnie jesteśmy i co wybrano?
Do tego celu posłużą nam jeszcze dwie tablice oraz kilka zmiennych:
Kod:
int Min[6]={0,5,10,16,21,27};   // tablica położeń dla pierwszej opcji dla danego poziomu
int Max[6]={4,9,15,20,26,30};   // tablica położeń dla ostatniej opcji dla danego poziomu
volatile int ak;                // numer aktualnej opcji
volatile int poziom;            // numer aktualnego poziomu menu
int min,max;                    // min i max dla danego poziomu, czyli pierwsza i ostatnia opcja
int pop=-1;                     // zmienna pomocnicza do sprawdzenia czy nastąpiła zmiana w MENU
Tablica Min[6] jest tablica indeksów pierwszych opcji dla każdego poziomu, czyli PLIK ma 0, każdy powrót "<<<-" w kolejnych poziomach to indeksy kolejno: 5,10,16,21,27 - czyli de facto indeksy tablicy String s[50].
Podobnie jest z tablica Max[6] - gdzie są indeksy ostatnich opcji dla każdego poziomu. 
Stąd właśnie teraz program wie, że główne menu to indeksy 0-4, że submenu dla SZKIC to indeksy 10-15 itd.
OK. Nawigację mamy z grubsza ogarniętą. Zmienne ak i poziom , min i max służą do identyfikacji tych indeksów, a zmienna pomocnicza pop służy wyłącznie do prezentacji dla Seriala, bo na nim będziemy pokazywać to menu.

Opis działania:
Poniższy przykład jest opatrzony dość szczegółowym komentarzem. Dla prezentacji samego
MENU wykorzystujemy tu komunikację po Serialu, ale bez problemu można ten kod
łatwo zaadoptować na wyświetlacz LCD.
Klawiszami UP - DOWN poruszamy się po poszczególnych opcjach, a klawiszem OK
zatwierdzamy wybór. Symbol "<<<-" oznacza powrót do głównego menu.   
Testy:
- Podepnij 3 buttony pod piny 2,3,4 swojego Arduino (DOWN, UP i OK). Drugi pin każdego buttona do masy.
- Skopiuj cały kod do Twojego IDE.
- Wgraj na Twoje Arduino.
- Odpal Serial-a i obserwuj co się dzieje jak bawisz się buttonami.

Pozostaje jeszcze kwestia obsłużenia naszych opcji. Za to odpowiada ten fragment kodu:
Kod:
switch(co())
 {
 case 6:      // funkcja obsługi opcji "Nowy"
   break;
 case 7:     //  funkcja obsługi opcji "Otworz"
   break;
 // itd .... pozostałe funkcje obsługi .........  
 }
.... to tutaj właśnie trzeba to wszystko obsłużyć :-)

To całe MENU stanowi tylko przykład zastosowania w programie. Możesz na tej bazie tworzyć swoje własne MENU.
Najważniejsza jest poprawność indeksów w tablicach Min i Max, ale myślę, że dość łatwo można zorientować się o co biega.
Poniżej cały kod programu:
Kod:
/*  Proste MENU dla Arduino ...by wojtekizk@warcaby.lh.pl
-------------------------------------------------------------------------------------------
Opis działania:
Za pomocą 3 przycisków: UP, DOWN i OK budujemy dośc spore menu.
W tym przykładzie nasze głowne MENU ma 5 opcji, a każda z opcji ma swoje
SUBMENU. W sumie mamy 31 opcji do wyboru. Naturalnie potem w programie każdy
taki wybór trzeba obsłuzyć np. w konstrukcji switch - case, ale to juz drugorzędna sprawa.
Masz tu przykład jak budować sobie takie nawet spore menu.
Poniższy przykład jest opatrzony dość szczegółowym komentarzem. Dla prezentacji samego
MENU wykorzystujemy tu komunikację po Serialu, ale bez problemu można ten kod
łatwo zaadoptować na wyświetlacz LCD.
Klawiszami UP - DOWN poruszamy się po poszczególnych opcjach, a klawiszem OK
zatwierdzamy wybór. Symbol "<<<-" oznacza powrót do głównego menu.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Instrukcja:
1) 3 MIKROSWITCHE podepnij do pinów 2,3,4 Twojego Arduino, drugi biegun do masy.
2) Wgraj ten szkic na swoje Arduino
3) Odpal Serial i patrz co się dzieje jak będziesz bawił się przyciskami :-)
*/
// --- definicje przycisków ------------------------------------
#define UP 3       // przycisk  UP na Pin3
#define DOWN 2     // przycisk  DOWN na pinie 2
#define OK 4       // przycisk  OK na pinie 4
// --- zmienne: ------------------------------------------------
String s[50]={     // tablica wszystkich opcji (tutaj przesadziłem z tym 50, bo jest ich 31)
 "PLIK","EDYCJA","SZKIC","NARZEDZIA","POMOC",                   // poziom 0 MENU GŁÓWNE
 "<<<-","Nowy","Otworz","Zapisz","Zamknij",                     // poziom 1 Submenu dla PLIK
 "<<<-","Kopiuj","Wkej","Wytnij","Szukaj","Zamien",             // poziom 2 Submenu dla EDYCJA
 "<<<-","Sprawdz","Wgraj","Export","Import",                    // poziom 3 Submenu dla SZKIC
 "<<<-","Archiwum","Port","Plytka","Programator","Wypal",       // poziom 4 Submenu dla NARZEDZIA
 "<<<-","Samouczek","Pytanie","O nas"};                         // poziom 5 Submenu dla POMOC
 int Min[6]={0,5,10,16,21,27};   // tablica położeń dla pierwszej opcji dla danego poziomu
 int Max[6]={4,9,15,20,26,30};   // tablica położeń dla ostatniej opcji dla danego poziomu
volatile int ak;                  // numer aktualnej opcji
volatile int poziom;              // numer aktualnego poziomu menu
int min,max;                      // min i max dla danego poziomu, czyli pierwsza i ostatnia opcja
int pop=-1;                        // zmienna pomocnicza do sprawdzenia czy nastąpiła zmiana w MENU
// ---- funkcja co wybrano ----------------------------------------
int co()            //funkcja zwraca wartość równą indeksowi tablicy s (lub -1)
{
max=Max[poziom];    // określamy granicę przesuwania menu dla klawisza UP
min=Min[poziom];    // określamy granicę przesuwania menu dla klawisza UP
if(digitalRead(DOWN)==LOW){delay(40);if(digitalRead(DOWN)==LOW) {ak--;if(ak<min)ak=min;}}  // jeśli DOWN
if(digitalRead(UP)==LOW){delay(40);if(digitalRead(UP)==LOW) {ak++;if(ak>max)ak=max;}}      // jeśli UP
if(digitalRead(OK)==LOW){delay(40);if(digitalRead(OK)==LOW)                                // jeśli OK
 {
 if(poziom ==0 && ak==Min[0]){poziom=1;ak=Min[1]+1;return -1;}            // takie tam sztuczki :-)        
 if(poziom ==0 && ak>Min[0]){poziom=ak+1;ak=Min[poziom]+1;return -1;}     // takie tam sztuczki :-)
 if(poziom>0 && ak>Min[poziom]){return ak;}                               // takie tam sztuczki :-)
 if(poziom>0 && ak==Min[poziom]){ak=poziom-1;poziom=0;return -1;}         // takie tam sztuczki :-)
 }
}
return -1;                                // jak nic nie naciśnięto to jednak coś trza zwrócić   :-)
}
// --- funkcja do prezentacji MENU na Serialu --------------------------
void pokazSerial()
{
 for(int i=Min[poziom];i<=Max[poziom];i++)    // wyświetlam wszystkie aktualne opcje
   {
     if(i==ak) {Serial.print(" [ ");Serial.print(s[i]);Serial.print(" ] ");} // jeśli ta opcja jest aktywna
                                                                  // to wyświetam ją w nawiasie kwadratowym
     else Serial.print(s[i]);                                     // jeśli nie to bez nawiasu
     Serial.print(" ");                                           // odstęp
   }
   Serial.println();                                              // nowa linia
}
// ---------------------------------------------------------------------
void setup()
{
Serial.begin(9600);            // inicjalizacja Seriala
pinMode(DOWN,INPUT_PULLUP);    // konfiguracja pinów dla przycisków
pinMode(UP,INPUT_PULLUP);      // konfiguracja pinów dla przycisków
pinMode(OK,INPUT_PULLUP);      // konfiguracja pinów dla przycisków
ak=0; poziom=0;                // parametry początkowe MENU
max=Max[poziom];               // index dla ost. pozycji menu
min=Min[poziom];               // index dla pierwszej pozycji menu
}
// === neverending story ===============================================
void loop()
{
 //  --- dla testów pokazujemy raport na Serialu : ---------------
 if(co()!=-1)
 {
   Serial.print("Wybrano klawisz OK --- Wykonuje Akcje dla opcji:  ");
   Serial.println(s[ak]);   // wyświetlam komunikat o podjętej akcji
 }
 //  --- ale  w programie korzystamy z konstrukcji switch - case ----
 //  --- de facto to tu trzeba obsłuzyć wszystkie opcje :-)
 /*
 switch(co())
 {
 case 6:      // funkcja obsługi opcji "Nowy"
   break;
 case 7:     //  funkcja obsługi opcji "Otworz"
   break;
 // itd .... pozostałe funkcje obsługi .........  
 }
  */
 if(pop!=ak) {pokazSerial();pop=ak;}  // aby nie śmiecić na serialu, wyświetlam tylko zmiany :-)
 delay(120);                          // aby był czas na oderwanie palucha od przycisku :-)
                     // ten delay dobrać doświadczalnie, bo osoby z Parkinsonem mają refleks :-)
}
// === KONIEC ===========================================================
...lub w załączniku

I to by było na tyle...
Pozdrawiam


Załączone pliki
.zip   MyMENU.zip (Rozmiar: 2.43 KB / Pobrań: 361)
 
Odpowiedź
  


Wiadomości w tym wątku
Sandbox 3 - Budujemy własne MENU - przez wojtekizk - 21-01-2016, 08:52
RE: Sandbox 3 - Budujemy własne MENU - przez visio - 26-03-2016, 00:49
RE: Sandbox 3 - Budujemy własne MENU - przez StaCh - 28-07-2017, 13:08
RE: Sandbox 3 - Budujemy własne MENU - przez StaCh - 31-07-2017, 22:07
RE: Sandbox 3 - Budujemy własne MENU - przez StaCh - 01-08-2017, 13:32
RE: Sandbox 3 - Budujemy własne MENU - przez nowy - 19-01-2022, 17:28

Skocz do:


Przeglądający: 1 gości